Weinig Energie? 12 Tips Om Je Energie Op Peil Te Houden

Heb jij ook weinig energie gedurende de dag? Ken je het gevoel dat je je bed niet uit komt?

Ben je elke dag moe en futloos, maar heb je geen idee waarom? Een chronisch gebrek aan energie zorgt voor uitputting.

Gelukkig kun je hier iets aan doen! Lees de 12 waardevolle tips in dit artikel die je direct kunt toepassen om meer energie te krijgen.

Waarom je weinig energie hebt

Weinig energie en moeheid worden veroorzaakt door diverse factoren. Samen met jou zijn er heel veel anderen die elke dag opnieuw doodmoe aan de dag beginnen.

Misschien heb je een stressvolle of emotionele tijd achter de rug.

Mogelijk zit je er nog middenin. Emoties en stress kosten veel energie. Het veroorzaakt een gevoel van uitputting.

Maar ook lichamelijke oorzaken kunnen funest zijn voor de energiehuishouding.

Heb je geen energie en wil je weten waardoor dit komt en wat je er aan kunt doen?

Wij hebben de 12 beste tips voor je op een rijtje gezet:

De oorzaken van weinig energie

Psychische oorzaken

– Werkstress

Stress op het werk is een absolute energievreter. Er wordt veel van je verwacht in een situatie die niet ideaal voor je is.

Door stress verkeert het lichaam voortdurend in een staat van paraatheid. Dat kun je een tijdje volhouden.

Maar wanneer er geen einde aan komt, is werkstress een belangrijke factor voor weinig of geen energie.

Let op jezelf en neem maatregelen. Ga op zoek naar een andere baan, wanneer de situatie niet verandert en je weinig energie hebt.

– Gezinsstress

In de ideale situatie is een gezin de basis om tot rust te komen. Thuis afschakelen in een vertrouwde omgeving, dat geeft balans.

Maar veel gezinnen zijn druk met allerlei hobby’s en andere activiteiten. Ook tussen ouders en puberende kinderen is er vaak onbegrip. Er zijn veel factoren die onrust en stress veroorzaken.

Bekijk je eigen situatie, want gezinsstress is een absolute energievreter.

– Spanningshoofdpijn

Het voelen van spanningshoofdpijn is het gevolg van een stressfactor in je omgeving. Vaak is de stressfactor nog onbekend en ervaar je alleen de hoofdpijn.

Spanningshoofdpijn wordt veroorzaakt door een te hoge spanning in de nek- en de aangezichtsspieren. Meestal is een te verkrampte houding de reden van deze specifieke hoofdpijn.

– Gaslighting

Het fenomeen gaslighting is een vorm van psychologische manipulatie die wordt toegepast door narcisten.

Zit je in een relatie met een narcist, dan heb je zeer waarschijnlijk te maken met gaslighting.

Het doel van deze manipulatietechniek is om de ander aan zichzelf te laten twijfelen door de werkelijkheid compleet te verdraaien.

Narcisten spelen psychische spelletjes met hun slachtoffers.

De narcist doet dit om er zelf beter van te worden. Het slachtoffer voelt de energie verdwijnen, terwijl de narcist juist steeds sterker wordt.

– Postnatale depressie

Het krijgen van een baby is een emotionele gebeurtenis in je leven. Het kan zijn dat je je als vrouw niet direct blij voelt wanneer je net bevallen bent.

Heb je te maken met een postnatale depressie, dan ligt een forse vermoeidheid op de loer. Je slaapt slecht en voelt je licht neerslachtig.

Dat zorgt ervoor dat je je futloos en moe voelt en de hele dag door weinig energie hebt.

Deze klachten treden dus niet direct na de bevalling op, maar juist wanneer je bijvoorbeeld stopt met het geven van borstvoeding of wanneer je zwangerschapsverlof is afgelopen.

– Overspannen

Wanneer je langere tijd onder hoge druk hebt moeten presteren, dan kun je mentaal volledig uitgeput raken.

Het gevolg is dat nog maar weinig dingen je interesseren. Je hebt geen energie meer en emotioneel voel je je leeg. Je bent overspannen.

Het is een veel voorkomende oorzaak van langdurige vermoeidheid.

– Winterdepressie

Tijdens de donkere dagen krijgen veel mensen last van een winterdepressie.

Het is doorgaans een iets mildere vorm van een ‘normale’ depressie. Maar het gevoel van weinig energie is hetzelfde.

Let er eens op hoe jij je voelt wanneer de dagen korter worden.

– Rouwen

Wanneer je een dierbare hebt verloren, dan voel je veel verdriet.

Rouwen kan plaatsvinden na een overlijden, maar zeker ook na een echtscheiding.

Normaal weet het lichaam hoeveel energie het ongeveer per dag nodig heeft.

Tijdens het rouwen ben je zowel mentaal als fysiek in dit proces betrokken. Het is een proces dat niet stopt na een werkdag.

Daarom is rouwen een directe oorzaak van het voelen van weinig of geen energie.

Lichamelijke oorzaken

Heb je weinig of geen energie? Dan kunnen ook lichamelijk oorzaken de reden hiervan zijn.

Het is belangrijk dat, wanneer je je niet herkent in bovenstaande psychische oorzaken, er gekeken wordt naar je lichaam.

Er zijn namelijk meerdere lichamelijk factoren die vermoeidheid veroorzaken:

  1. Trage schildklierfunctie
  2. Bloedarmoede
  3. Diabetes
  4. Overgewicht
  5. Slaapapneu
  6. Een slechte lichaamsconditie
  7. Chronische ziekten
  8. Slaapapneu

De 12 beste tips die je leven veranderen wanneer je altijd moe bent

1: Beweeg meer

Je hoort het misschien niet graag, maar de eerste belangrijke tip is om meer te gaan bewegen.

Veel mensen gaan lichaamsbeweging liever uit de weg, omdat ze moe zijn. Dit is precies wat je lichamelijke conditie nog slechter maakt.

Uit een onderzoek aan de Universiteit van Georgia, bleek dat drie dagen per week sporten gedurende 20 minuten, al een verbetering gaf na 6 weken.

Mensen voelden zich minder vermoeid en een stuk energieker.

2: Laat je medisch onderzoeken

Bij een langdurige vermoeidheid zonder direct aanwijsbare reden, is een medisch onderzoek zeker aan te raden. Er wordt niet voor niets gezegd: meten is weten.

En dat geldt zeker wanneer het gaat over je gezondheid. Vooral slaapapneu, bloedarmoede en het traag functioneren van de schildklier zijn belangrijke oorzaken voor het hebben van weinig energie.

3: Let op je voeding

Wist je dat voeding de basis is die bepaalt hoe jouw lichaam functioneert? Door goede voeding blijven de suikerspiegel en daardoor het energieniveau constant.

Een gezond dieet voorziet je lichaam en je hersenen van voldoende voedingsstoffen om naar behoren te kunnen functioneren.

De juiste voeding eten is de beste manier om meer energie te krijgen. Wat je eet heeft invloed op je energieniveau.

Niet genoeg eten of voedingsmiddelen eten die niet voedzaam zijn, kan moeheid veroorzaken.

Het eten van suikerrijke voedingsproducten veroorzaakt schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Zodra deze suikers dalen, voel je je weer vermoeid en heb je weinig energie.

Voedingswaren om te vermijden:

  • Rood vlees
  • Witte bloem
  • Verwerkte voeding
  • Producten met veel suiker
  • Erg vette producten zoals gefrituurde voeding
  • Snoep

Eet een uitgebalanceerd dieet met fruit, groenten, volle granen, vetten (omega 3) en eiwitten. Vermijd junkfood met veel suikers en ongezonde vetten zoveel mogelijk!

Je dieet zou de volgende elementen moeten bevatten:

  • Vers fruit, waaronder appels, bessen en bananen
  • Donkere bladgroentes zoals spinazie en boerenkool
  • Peulvruchten, zoals bonen, linzen en erwten
  • Volkorenproducten
  • Vette vis zoals zalm en kabeljauw
  • Biologische melkproducten
  • Scharreleieren
  • Groene thee
  • Noten en zaden
  • Donkere chocolade (70 procent cacao of meer)

4: Water drinken is gezond

Het lichaam bestaat voor het grootste deel uit water. Het is dan ook logisch dat het lichaam water nodig heeft om gezond te blijven.

Uitdrogingsverschijnselen geven vermoeidheidsklachten. Drink daarom meerdere keren per dag 2 glazen water achter elkaar.

En neem altijd een flesje water mee, wanneer je de deur uit gaat. De kleur van je urine geeft aan of je genoeg gedronken hebt.

Drink dus voor 2 liter water per dag en vermijd suikerrijke dranken.

5: Stop met roken

Door te stoppen met roken merk je al heel snel een toename van energie. Dit heeft onder andere te maken met een verbeterde toevoer van bloed naar je spieren.

Dit bleek uit een onderzoek aan de Vrije Universiteit Amsterdam. De algemene conditie verbetert en ademhalen gaat gemakkelijker.

Stoppen met roken is een cadeau voor je gezondheid!

6: Neem geen harddrugs

Het grote probleem van een harddrug is dat deze juist een korte energieboost geeft. Dat is voor velen een fijn gevoel, zeker wanneer je je al zo moe voelt.

Maar let op, harddrugs werken zeer verslavend. En na gebruik komt de man met de hamer.

Gevoelsmatig heb je tijdelijk meer energie, maar het lichaam kan al snel niet meer goed functioneren zonder de drugs.

Op de achtergrond kost deze verslaving enorm veel energie. Laat je dus niet in de val lokken door de valse energie van harddrugs.

7: Drink minder alcohol

Alcohol en bepaalde drugs nemen remmingen weg. Tijdens een roes voelen mensen zich vrijer en soms ook meer uitgelaten.

Het is duidelijk dat de inname van geestverruimende chemicaliën nu niet bepaald helpen om een mentale stabiliteit te bereiken. Bij alle recreatieve drugs wordt er een soort van “high” ervaren.

Na het drinken van alcohol komt het lichaam automatisch in een detox modus. De overtollige alcohol moet worden afgevoerd en dat kost energie.

Minder of geen alcohol drinken is dus zeker een aanrader wanneer je veel last hebt van weinig energie.

8: Vermijd energievreters

Dagelijks kom je in contact met verschillende soorten mensen. Energievreters zijn mensen die energie kosten in de omgang.

Narcisten bijvoorbeeld, zij hebben de energie van de ander nodig om zichzelf beter te voelen. Zij zetten zichzelf altijd op de eerste plek en verwachten dat ook van jou.

Probeer daarom het manipulerende gedrag van een narcist te vermijden, om je eigen energie te sparen.

9: Houd je stress onder controle

Heb je een negatieve houding tegenover je werk of collega’s? Dan is dat funest voor je energiebalans.

Een stressvolle baan verziekt je leven. Het heeft zowel mentaal als fysiek veel invloed. Verander van baan als je met tegenzin naar je werk gaat. Denk aan jezelf!

10: Durf nee te zeggen

Ben jij iemand die slecht nee kan zeggen? Doe je daarom dingen die je liever niet wilt doen? Dan zorgt dat voor stress in jezelf.

Je zegt alleen maar ja om de ander te pleasen, maar eigenlijk gaat het over jezelf. Door ja te zeggen hoef je jezelf niet schuldig te voelen.

Maar eigenlijk wil je het niet echt en doe je jezelf tekort, dus baal je en heb je eigenlijk helemaal geen goed gevoel.

Nee zeggen kun je leren. Het zal je leven een stuk aangenamer maken. Klik hier voor meer informatie en waardevolle tips.

11: Pak je allergieën aan

Allergieën zorgen voor lichamelijke en psychische ongemakken. Allergieën kunnen worden veroorzaakt door insecten, hooikoorts, huisdieren, medicijnen en zelfs voedsel.

Als je een allergie hebt die effect heeft op de ogen, dan kan dit leiden tot weinig energie.

Wanneer je ogen zwaar aanvoelen, dan denken je hersenen dat je vermoeid bent.

Daarnaast moet het lichaam sowieso hard werken om een antistof te produceren tegen de allergie.

12: Versterk je rug

Een sterke rug gaat niet alleen over mentale kracht. Recht je rug, wordt vaak gezegd.

Door rechtop te lopen, geef je een signaal aan je hersenen dat je je goed voelt.

Dat geeft zelfvertrouwen en meer energie. Maar wist je ook dat sterke rugspieren letterlijk zorgen voor een sterke ruggengraat?

Een sterke rug geeft de energie om dingen aan te pakken. Sterke rugspieren zorgen dat je minder snel moe wordt. Probeer het maar uit met de roeimachine in de sportschool.

Een goede houding is erg belangrijk om met voldoende energie door het leven te kunnen gaan. Een sterke rug helpt hierbij.

Alex is multidisciplinair coach, therapeut en oprichter van het platform Peace in Mind. Samen met een professioneel team van hulpverleners en ervaringsdeskundigen, helpt hij mensen door heel Nederland en België om te herstellen Stress en burn-out
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
error: Content is protected !!